Benefity w firmie. Który model wybrać, by… zyskać?
Systemy benefitowe w Polsce z roku na rok zyskują coraz większe grono odbiorców. Obecnie nie tylko międzynarodowe korporacje, lecz także małe i średnie przedsiębiorstwa doceniają motywacyjną rolę świadczeń w rozwoju firmy. Na rynku istnieje wiele modeli pozapłacowego doceniania kadry, ale który z nich warto wybrać, by odnieść realne korzyści?
2016-11-29, 10:25

„Świadczenia pozapłacowe”, „motywowanie pozafinansowe” – istnieje wiele sformułowań na bonusy dla pracowników. Czy rzeczywiście, jak nazwa mówi, takie świadczenia nic nie kosztują? Według raportu Instytutu ARC Rynek i Opinia wynika, że średnia kwota przeznaczona na wszystkie świadczenia pozapłacowe przypadająca rocznie na jednego pracownika wynosi 726 zł*.

Bywa, że pracodawcy nie zdają sobie sprawy z kosztowności takiego rozwiązania motywacyjnego, a pracownicy nie mają świadomości rzeczywistej wartości pakietu otrzymywanych bonusów i świadczeń.

 

Bestsellery wśród świadczeń

 

Jednym z najbardziej popularnych, a jednocześnie kosztownych dla pracodawcy rozwiązań motywacyjnych jest przyznawanie karnetów sportowych. Mimo początkowego zafascynowania niemal wszystkich posiadaczy kart nielimitowanym korzystaniem z siłowni czy basenu, tylko część zatrudnionych regularnie z odwiedza te miejsca. Zgodnie z założeniem modelu abonamentowego, posiadacz takiej karty ponosi koszty nie tyle usług, co gotowości do ich świadczenia ze strony dużej grupy oferentów, w tym przypadku obiektów sportowych. W związku z tym największy zysk odnotowuje usługodawca, a nie pracownik czy pracodawca.

 

Równie popularną metodą motywacyjną stosowaną w firmach jest przyznawanie kart przedpłaconych i bonów. W tym przypadku to pracownik decyduje, na co przeznaczy otrzymane środki. Niestety takie rozwiązanie ma też wady. Oferenci kart w znaczącej części czerpią zyski z sum niewykorzystanych przez pracowników, które pozostają na kartach i bonach, często dlatego, że upływa termin ich ważności. W związku z tym niewykorzystane kwoty stają się przychodem operatora.

 

Jak pogodzić interesy pracownika z interesem firmy?

Przede wszystkim należy dać mu swobodny wybór usług z jakich chce korzystać w danym czasie – podpowiada Iwona Grochowska, prezes zarządu Nais. 

 

Takie rozwiązanie gwarantuje system benefitowy Nais. Koszt po stronie pracodawcy powstaje dopiero w chwili, gdy pracownik skorzysta z usługi. Do momentu, w którym to nastąpi, firma jest właścicielem wszystkich środków. Pracodawca zyskuje możliwość efektywnego wykorzystania środków przeznaczanych na benefity dla pracowników. Zachowuje pełną kontrolę nad pieniędzmi. Dzięki raportom on-line, na bieżąco widzi także stopień wykorzystania budżetu przez pracowników.

 

 

Wybór i wdrożenie systemu motywacyjnego w organizacji nie musi wiązać się z dużym kosztem, a korzyści wynikające z zastosowania takiego rozwiązania są nie do przecenienia. Zmotywowany pracownik jest bardziej związany ze swoim pracodawcą i znacznie rzadziej rozważa możliwość zmiany pracy.

 

 

*dane z 2014 roku

Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.